Kekuatan Hati

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada menunaikan ketaatan pada-Mu, telah bersatu dalam
berdakwah untuk kembali pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah
dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di
jalan-Mu.


Ameen ya rabbal alamin.

Tuesday, March 15, 2011

Susu .......Cek

Hehhehe...entry susu n cek? Apa tu? 
Pagi ni aku bangun awal macam biasa untuk meneruskan aktiviti harian ku, pam susu. Aktiviti ni dah menjadi rutin harian aku sejak aku menjawat jawatan sebagai Cikgu Kelas Komputer secara tetap di kedai kami. Hari-hari aku akan pastikan bekalan susu untuk anak aku mencukupi selama ketiadaan aku bersamanya. Yela, setiap kali aku ada kelas, anak aku akan aku tinggalkan dengan mak aku di rumah. Syukur alhamdulillah sebab aku tak perlu tinggalkan anak aku di rumah pengasuh atau nursery. Entahla kenapa, aku cukup risau dengan berita tentang kematian bayi secara mengejut kerana mungkin diabaikan oleh pengasuh di nursery. Ye, perkara ni memangla di luar jangkaan kita. Tapi, bagi aku selagi boleh dielak, lebih baik kita elak. Kita kena isikan pengetahuan tentang keselamatan dan penjagaan bayi sepenuhnya mengikut usianya. Aku ni dikira golongan yang sangat bertuah sebab, penjagaan anak aku semasa ketiadaan aku adalah bersama toknya sendiri. Tok ni lain sikit perhatian dia kepada cucu berbanding pengasuh biasa. Alhamdulillah.....

Berbalik pada aktiviti harian aku itu, aku ni breastfeeding mummy. Jadi, aktiviti ni memang wajiblah bagi aku. Hari ni aku agak frusst sikit bila susu yang dipam tak mencecah 5oz. Selalunya pagi-pagi aku akan pam belah kanan sebab malam-malam anak aku menyusu belah kiri. Dan selalunya bila tidak disusu, susu kita akan penuh. Sebelum ni setiap pagi, aku hepi sbb susu yang dipam akan mencecah 5oz. Tapi, hari ni tak hepi. Tak dapat 5oz. Selalunya dalam 15minint je susu yang dipam akan mencecah 5oz. Hari ni........cuma 2oz. Tu pun dalam masa 30minit. Something wrong.....Aku tak tahu apa yang tak kena. Bila dikaji-kaji balik, rasanya sebab kurangnya aktiviti penyusuan directly pada waktu siang. Yela, sejak kelas aku direct 5jam sampai pukul 7 setiap hari pulak tu, aku tak mempunyai masa yang terluang untuk menyusu. Semuanya kena rushing. Kadang-kadang aku nak makan pun tak sempat. Mungkin sebab tu jugak. Hmmm...xpala, memang kadang-kadang tengok pada jadual, terasa penatnya. Tapi, xpa, aku suka. Sebab aku boleh tambah pengalaman. Dalam masa yang sama, aku jugak boleh belajar benda baru. Aku suka dengan kerja ku ini.....Cuma bab susu ni, aku akan cuba cari jugak masa yang terluang untuk menyusu secara direct kepada anak ku itu....Ada masa tu....Cuma aku kena pandai adjust....

Cek.....apa tu cek? Sebenarnya pagi ni selain dari aktiviti pam susu, hari ni aku telah pun ke bank untuk buat deposit cek daripada Dedi. First time buat deposit cek. Sebelum ni tak penah pun. So, bila first time ni, faham-faham je la....banyak sangat persoalan yang terkumpul difikiran ku ini. Pada mulanya aku ingat nak buat deposit cek ni guna mesin deposit cek ja. Tapi.....x penah buat, so tak berani buat la. Jadi, nak merungkaikan persoalan dan pertanyaan aku pun buat keputusan deposit kat kaunter je la....Tu yang buat kat kaunter jugak tu. Bila nak berurusan dengan kaunter mestila kena ada buku akaun kan. Kalau x, mcm mn nak deposit betul x? Cari punyalah cari buku akaun CIMB x dak. Aku pun pelik, aku tak bawa ke Pendang ke buku aku tu.....Lama dah aku tak kemaskini buku aku tu, Semuanya online sekarang. Last-last bila dah cari tapi, x jumpa jugak, aku pun ambik buku BSN aku la. Aku buat deosit cek kat BSN. Nasib baik la SIL aku  tau jugak pasal cek deposit ni. So, aku banyak tanya dia la. Prosedurnya sama macam kita nak deposit tunai la. Isi borang  deposit, masukkan no akaun kita dan seterusnya dibawa ke kaunter la. Cuma kalau buat cek deposit ni, kena isi nombor cek pemegang cek tu la. Itu je bezanya. Bila dah siap semua, duit tu kalau kita deposit guna bank lain duit tu akan ada dalam akaun kita selepas 3 hari bekerja la....So, lepas ni, aku akan check lagi guna BSN MOBILE....Cek tu berapa jumlah dan untuk apa diberi? Biarlah rahsia...... Ia hanyalah hadiah daripada seorang bapa kepada anaknya.....Bukan semua kita boleh kongsikan.... So, Biarlah ada sikit sisi-sisi untuk diri aku sendiri......

No comments:

Post a Comment