Kekuatan Hati

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada menunaikan ketaatan pada-Mu, telah bersatu dalam
berdakwah untuk kembali pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah
dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di
jalan-Mu.


Ameen ya rabbal alamin.

Wednesday, March 30, 2011

Hari Di Rumah......

Lama jugak aku tak update blog aku dengan resipi. Hehehehe...nak update macam mana, aku jarang memasak sekarang. Sejak kelas aku berterus-terusan, masa aku di dapur sangat terhad. Tambahan pula, peti ais kat rumah pun jarang dipenuhkan dengan bahan mentah seperti ayam, ikan, n sayur-sayuran. Jadi, tak bolehlah nak masak. Hehehe....
Tapi, sejak kelas aku semakin berkurang, akhirnya aku boleh jugak mengasah balik skill memasak aku yang semakin tumpul.Kemarin, waktu lunch aku masak simple je memandangkan hubby tak balik makan lunch. Jadi aku masak just for my MIL N FIL yang balik dari berniaga. Pada mulanya aku agak risau gak takut x dan masak untuk lunch memandangkan anak aku semakin aktif sekarang. Tapi, entahlah kenapa kemarin, mood anak aku baik. Jadi, aku sempatla siapkan simple lunch for my MIL n FIL. For lunch kemarin aku cuma masak ikan temenung masak lemak, ikan bakar n sediakan sikit ulam-ulaman. Jadi, waktu MIL n FIL balik dari berniaga mereka bolehlah lunch terus. My MIL suka sangatlah ikan temenung masak lemak tu. Aku tengok dia makan sampai nak habis dah satu periuk tu. Cuma tinggal kuah ja. Hehehe...Pandai jugak aku masakkan...Hahaha...Petang kemarin tepat kul 3, anak aku tido. Aku pun sempatla tido. Selalunya aku akan bukak laptop time anak aku tido. Tapi kemarin aku x bukak laptop. Malas rasa nak bukak. Kalau diikutkan banyak benda aku nak sembang dengan my SIL.Aku tau my SIL mesti online jugak waktu tu. Tapi, aku malas nak bukak laptop. Hmmm...xpala baik aku tido memulihkan kepenatan aku sepagi berxcercise dengan anak aku. Aktif betul anak aku sekarang sejak dia boleh berjalan. Yang paling tak tahan, dia suka masuk tempat FIL bubuh kopi. Kalau dia masuk kat bilik tu, confirm, barang-barang jualan FIL habis tunggang terbalik. Habis dipunggahnya. Yang paling tak tahan, habis baju n seluar dia kotor kena kopi. Aduhai....jenuh nak basuh baju yang kena kopi tu. Tu yang penat sangat. Tu yang time anak aku tido, aku pun tido sama. Hehehehe...Lebih kurang kul 4.30ptg, aku bangun. Dan anak aku masih lagi diulit mimpi. Segar sikit rasa badan ni. Dan petang kemarin aku bangun, aku dok fikir, nak makan apa malam ni. Tiba-tiba teringat kat ayam dalam peti ais dan akhirnya aku pun decide buat nasi ayam la for hubby.Mesti hubby nak makan sebab selalunya waktu lunch hubby x makan. Memandangkan anak aku masih lagi tido, sempatla aku sediakan Nasi Ayam. Nasi ayam ni resipinya aku ambik dari SIL. Kak aku ni rajin masak. Jadi, aku pun bolehlah try resipi yang dia dok buat. Dia pun suka kongsi resipi dengan aku. Hehehe....Tu yang best tu. Ada sorang kakak. Alhamdulillah.....TIme aku sediakan Nasi Ayam anak aku masih lagi tido. Cuma pukul 5.30ptg, barulah dia terjaga. Nasib baikla ada MIL. Bolehlah dia tolong tengokkan anak aku sat sementara aku siapkan Nasi Ayam. Mula-mula nak buat nasi ayam ni, risau gak, jadi ka nasik ayam aku ni? Tapi, aku try jugaklah. Ikut sebijik macam mana yang kakak aku bagi. Step by step aku buat akhirnya aku yakin, hmmm....betulla ni...sbb bau pun mcm dah ada bau nasik ayam yang kak aku buat.ok la tu...hehehhe
Malam lepas solat maghrib barulah kami makan nasik ayam tu. Time mkn, hubby x kata apa pun. Aku pun x tanya. Tp hubby x complain apa pun. ok kot...hahahaha. Bagi aku, nasik ayam tu sedap ja. Rasa macam kak aku buat ja. Tapi, mmg sedapla nasik ayam tu. Lain dari biasa. Nasik ayam ni bukan nasik ayam yang kita buat dgn kicap tu. Tapi, guna gula hangus. Gambar aku x snapla pulak semalam. Cari dalam google pun x dak. Takpala...kalau nak tau rupanya macam mana, try la resipi ni. Aku panggil nasi ayam ni Nasi Ayam Gula Hangus. Nanti aku masukkan resipinya. Sebab sekarang ni anak aku dah terjaga dari tidonya....Apa-apa pun anak first k....hehehe...

No comments:

Post a Comment