Kekuatan Hati

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada menunaikan ketaatan pada-Mu, telah bersatu dalam
berdakwah untuk kembali pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah
dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di
jalan-Mu.


Ameen ya rabbal alamin.

Tuesday, October 12, 2010

Solid Food For Niyaz

Niyaz enjoy his food...cutekan?

Ni la Nestum yang dibeli " Beras dan Buah-buahan"

Dan inilah hasilnya....time to eat!!

Sebenarnya dah lama saya nak ceritakan tentang this topic. Tapi, dek kerana ketiadaan Internet di rumah menyebabkan niat ini tergendala sebentar. My baby Niyaz dah pun 6 bulan lebih. Time untuk memperkenalkan solid food. Dan saya memang teruja untuk memberikannya makanan. Sejak usianya 5 bulan lagi Niyaz dah mula menunjukkan tanda dan minatnya terhadap makanan. Setiap kali tiba waktu kami makan, Niyaz macam biasa akan termasuk dalam kumpulan kami. Dia akan berada dalam walker dan akan mengelilingi meja makan sambil tangannya mula nak mencapai makanan. Kadang-kadang, mulutnya pasti terkecap-kecap seolah-olah meminta makanan dimasukkan di dalam mulutnya. Ha...memang kesian time ni. Tergerak di hati ingin menyuapnya sedikit. Tapi terpaksa saya batalkan niat itu demi kebaikannya. Setiap hari saya pasti menghitung hari sehinggalah usianya mencecah 6 bulan. Dan sekarang merupakan waktunya.

Mula-mula saya perkenalkan dia dengan nestum Nestle Cerelac. Sengaja saya mengambil beras dan buah-buahan. Saya fikir sebaik-baiknya saya perkenalkan dia dengan rasa buah-buahan dengan harapan dia akan mendapat fibre yang baik. First time menyiapkan nestumnya saya bancuh agak cair. Harap dengan bancuhan yang agak cair itu akan memudahkan proses menelan. First time menyuap ke dalam mulutnya, Niyaz dengan mudah saja membuka mulut dan menelan nestum tersebut. Alhamdulillah...senang bagi dia makan.Terdapat sesetengah baby, agak susah nak mula mengambil makanan yang pertama.
Niyaz lain...dia suka makan dan memang enjoy time makan. Tiap-tiap hari saya akan hidangkan Niyaz dengan Nestumnya sekali sehari. Iaitu time lunch. Maklumlah...baru lagi kan. Lepas ni barulah saya akan tingkatkan pengambilan nestumnya kepada 2 kali sehari....

No comments:

Post a Comment