Kekuatan Hati

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada menunaikan ketaatan pada-Mu, telah bersatu dalam
berdakwah untuk kembali pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah
dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di
jalan-Mu.


Ameen ya rabbal alamin.

Tuesday, October 19, 2010

Niyaz boleh duduk

Mummy love you sayang...

Niyaz dah duduk

Cepatnya masa berlalu....Dari merangkak, terus boleh duduk dan sekarang mula memberanikan diri untuk berdiri pulak. Memang macam nilah perkembangan baby. Saya mula rasa seronok melihat perkembangan ini. Alhamdulillah.....anak ku semakin pandai. Beberapa hari yang lalu saya tersedar Niyaz mula belajar untuk duduk. Memang pada mulanya rasa agak risau. Yelah...takut terpelanting ke belakang time nak cuba duduk dan imbang badan. Ada sekali dua terpelanting ke belakang. Tapi bukanlah atas simen. Tapi terpelanting atas toto depan tv. Nasib baikla toto tu tebal. Jadi time dia jatuh tu, taklah terasa sakit sampai bengkak kat kepala Buat masa ni, saya sentiasa bersama Niyaz. Risau rasa nak tinggal dia sorang-sorang. Kalau nak masak, saya mesti letak dia dalam walker. Dan saya akan cuba masak secepat mungkin. Alhamdulillah...walaupun saya sibuk settlekan kerja rumah, masih ada inisiatif yang lain untuk memastikan Niyaz sentiasa berada dalam keadaan yang selamat. Takkan bila ada anak kecik saya tak boleh masakkan...Itu terlalu melampau rasanya. Walaupun kita ada anak kecil, kita kena ingat, kita masih ada hubby dan famili yang lain. Mana boleh kita lupakan semua itu walaupun ada anak kecil? Pada saya itu semua too bad...

Sejak Niyaz semakin rajin explore dunia baru dia sekarang, saya kini seolah-olah tiada masa untuk diri sendiri. Masa untuk saya tido macam dulu...hahaha...memang dah lama saya tinggalkan. Dan aktiviti tido siang itu kini semakin hari semakin jauh dari hidup saya. Saya hanya sempat baring sambil tengok tv. Itu pun time Niyaz dah tido. Masa Niyaz tido, saya tak boleh tido sebab sekarang Niyaz tido sangat sikit. Masa dia lebih banyak dihabiskan dengan aktiviti explore dunia baru dia. Ye...memang itulah aktiviti baby bila usia meningkat ke 6 bulan ke atas.
Time ni la kita sebagai ibu agak penat sikit. Tapi takpa...semua itu sangat berbaloi kerana masa bersama mereka sangat indah dan menyeronokkan. Adakala timbul rasa cemburu dalam diri ini apabila saya terpaksa meninggalkan Niyaz bersama tok dan wan di rumah kerana komitmen terhadap kerja. Yela..rasa sangat rugi kerana hari yang saya tinggalkan Niyaz saya tidak dapat melihat perkembangan atau benda baru yang telah di explore olehnya. Tapi apakan daya...saya kena tinggalkan Niyaz. Nasib baikla...saya bukan bekerja dalam office hour. Saya boleh balik menjengah Niyaz jika kerja saya dah selesai....Beruntung juga saya kerana bekerja sendiri. Saya boleh urus masa sendiri. Selain itu, saya tidak akan terlibat dengan mana-mana kursus selama beberapa hari seperti mana orang yang bekerja makan gaji. Alhamdulillah...semuanya dipermudahkan dan kehidupan yang saya lalui kini memang seperti mana yang saya inginkan.

No comments:

Post a Comment