Kekuatan Hati

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada menunaikan ketaatan pada-Mu, telah bersatu dalam
berdakwah untuk kembali pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah
dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di
jalan-Mu.


Ameen ya rabbal alamin.

Wednesday, October 6, 2010

Niyaz jumpa Doc

2 dan 3 hari lepas hati saya tak begitu happy. Risau dengan keadaan Niyaz. Demam dah baik cuma yang tinggal selsema dan batuk. Hampir 2 minggu jugak batuk dan selsema anakku ini. Memang risau. First jumpa doc masa dia demam. Time tu, satu rumah ni kena demam kecuali saya dan hubby. Hubby cuma batuk n selsema. Yang paling teruk time tu ialah Abah, my FIL. Lepas abah berjangkit pulak ke anakku Niyaz. Susah hati saya masa tu. Tak tido malam. Tapi takpalah. Baru saya tahu macam mana mama jaga saya dulu. Sungguh besar pengorbanan seorang ibu..

Oleh kerana batuk dan selsema Niyaz belum lagi ok walaupun dah habis makan ubat, saya dan hubby bawa Niyaz jumpa doc lagi kemarin. Kali ni doc lain pulak. Tapi still pakar kanak-kanak. Saya bawa Niyaz ke Klinik Yeoh Alor Setar. Masa buat pendaftaran, ramai dah parents yang bawa bb sedang menunggu giliran. Lepas buat pendaftaran tibalah masanya untuk menunggu giliran. Saya dapat nombor 49. Hahahaha...memang lambat lagi. Masa saya sampai kat klinik, baru nombor 26 yang dipanggil. Pada mulanya memang rasa macam nak keluar sekejap dari klinik sementara menunggu giliran. Tapi bila difikir dan ditimbang, akhirnya saya terus setia menanti giliran. Nasib baikla Niyaz tak buat perangai. Sabar sungguh anakku ini. Alhamdulillah.....Lepas sorang sorang dipanggil akhirnya tepat pukul 1.40ptg, barulah nama Niyaz dipanggil. Bayangkan ye...saya menunggu dari pukul 11.30pagi lagi. Letih ooo menunggu giliran....Tapi takpa, penantian itu berbaloi kerana doc yeoh memang teliti semasa memeriksa anakku ini. Lepas diperiksa, doc kata dalam paru-paru Niyaz ada kahak. Tapi tak banyak. Tak serius lagi. Selsemanya pulak, disebabkan oleh alahan terhadap carpet dan habuk. Sebab tu tak baik-baik lagi. Bab selsema ni, ada satu part yang menyentuh sikit hati saya ini. Oleh kerana hidung Niyaz tersumbat, doc ambik rawatan dengan menyedut hingus Niyaz menggunakan alat khas utuk sedut hingus. Alat tu merupakan satu tiub yang disambungkan dengan mesin. Dan doc bukak mesin tu, masukkan tiub dalam hidung Niyaz. Dalam pulak tu dijoloknya tiub tu. Kesian kat Niyaz meronta-ronta. Dahla tangan n kakinya dipegang. Memang kesian. Kalau proses tu belum selesai, rasanya airmata ku ini pasti berguguran. Hahaha.....Tp tak lama pun proses tu. adala dalam 10 hingga 15 min. Tapi bagi saya yang melihatnya rasa macam lama sngat2. Lepas selesai semua proses tu, akhirnya selesailah sesi jumpa doc...

dan hasilnya..........

3 jenis ubat telah diberi.
  1. Antibiotik Zithromax
  2. Selsema citrizen
  3. Batuk Kahak....lupa la nama ubat tu..
Dalam banyak2 ubat, ubat batuk yang kena bagi 4 kali sehari. Susahnya nak bagi ubat ka Niyaz. Ubat batuk tu pulak mmg tak sedap. Bau pun mcm pahit semacam. Apatah lagi baby yang memakannya...Time bagi makan ubat, merupakan time yang sungguh susah. Nampak je syringe terus nangis. Tapi nak tak nak, memang saya paksa bagi makan jugak. Terpaksala demi kebaikan my son...Jumlah bayaran yang dikenakan is RM82. Mahal sungguh ubat baby. Haha....takpala. Dah 2 hari Niyaz makan ubat tu. So far.....selsemanya makin berkurang. Dah tak meleleh dah. Mungkin kali ni dia dah serasi dengan ubat tersebut. Alhamdulillah...Dengan usaha yang saya dan hubby lakukan, harap Niyaz akan sihat seperti sediakala.....InsyaALLAH....

No comments:

Post a Comment