Kekuatan Hati

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada menunaikan ketaatan pada-Mu, telah bersatu dalam
berdakwah untuk kembali pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah
dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di
jalan-Mu.


Ameen ya rabbal alamin.

Monday, October 11, 2010

Mertua vs Menantu

Bagaimanakah kita ingin mempamerkan perasaan seronok, bangga atau hepi? Lain orang, lain caranya. Setiap dari kita telah dididik dengan pelbagai bentuk didikan. Ada yang dididik secara kasar, ada yang dididik secara lembut dan diplomasi dan ada juga yang dididik dengan kuasa veto ibu bapa. Ingin saya kongsi sedikit pengalaman yang saya lalui kemarin...

Jam menunjukkan tepat pukul 2.00ptg. Time lunch untuk keluarga saya. Kebetulan kemarin tok n wan lunch di rumah saya. Lauk kemarin ialah gulai ikan, ikan goreng, ulam dan sambal belacan. Ulam yang ada ialah pucuk janggus, keladi n terung. Dalam semua ulam tu, ulam yang membuka selera saya ialah pucuk janggus. Memang sedap rasa lemak dan kelat. Piring ulam-ulaman tersebut agak jauh kedudukannya daripada saya. So, macam biasalah saya mintak tolong tok hulurkan kepada saya.

Me: Tok, tolong bagi pucuk janggus tu sikit kat nawar.
Tok: ooohh..hang makan ka ulam...
( senyum je saya )
Me: Ha, nawar memang makan ulam.
Tok: Ha...ambik la.

Tiba-tiba tengah saya berdialog dengan Tok, Mak ( my Mother In Law ) menyelit:

Mak: Nawar memang makan ulam. Tapi gak malas nak p kutip.
( saya masih lagi tersenyum dan cuba menjawab sikit)

Me: Bukan malas tapi nawar takut sikit. Kat pokok pucuk janggus tu kadang-kadang nawar nampak ular. Tu yang tak berani p ambik.

Mak: Ha...kat belakang tu memang la. Tu kalau nak p ambik apa-apa kena tengok betul-betul.

Tok: Ular tu bukan ular apa pun. Ular air ja...

Me: Ular air pun, hakikat dia still ular. Tak beranila nak pi ambik. ( masih lagi senyum )

Jika dihayati dialog ini, memang orang yang tak biasa memang hatinya akan terguris. Macam tu jugaklah saya. Hati tersentuh tapi masih lagi senyum macam biasa. Saya tak mahu ambik hati di atas setiap kata-kata yag diluahkan dari mulut MIL. Memang mereka macam tu. Berbeza dengan saya yang dididik dengan kata-kata yang lembut tapi tegas. Oleh kerana hati ini tersentuh sedikit. Semalam saya ceritakan kepada hubby peristiwa tengah hari kemarin.

Me: Abg, lunch tadi ayg makan dengan mak, tok n wan. Lauk lunch tadi gulai ikan, ikan goreng pastu ada ulam ngan sambal belacan. Ada pucuk janggus. Sedapla pucuk janggus tu. Ayg mintaklah dengan tok sebab pucuk janggus tu jauh dari ayg. Masa ayg mintak pucuk janggus tu tok kata ooo.hg makan ulam....pastu tiba-tiba mak pun kata nawar memang makan ulam. tapi malas nak p ambik. bila mak kat mcm tu ayang terasa la sikit. Tapi buat tak tau ja. Makan mcm biasa ja...

Hubby: Mak memang macam tu. Dia sukala tu ayang makan ulam. Mak ni lain sikit. Benda dia suka tapi dia cerita kat orang seolah-olah benda tu satu beban ataupun dia cerita kat orang macam dia tak suka. Tapi yang sebenarnya dia memang suka. Bukan ayang ja. abg pun penah jadi macam tu. Dia suka benda tu. Tapi dia cerita kat orang macam dia tak suka. Ayang kena tau mak n mama lain. Mama percakapan dia lembut tapi tegas. Mak ni percakapan dia kasar tapi hati dia lembut. Ayang kena pandai bezala. Mama dididik dengan cara lain. Mak pulak dididik dengan cara yang lain. Nanti kalau mak kata apa-apa lagi ayg janganla nak ambik hati sangat. Semua tu bukan salah apa pun. Cuma cara didikan ja lain.
( tenang ja suara hubby respon )


Itulah my hubby orangnya sungguh rasional dan penyayang. Setiap apa yang dikatakan pasti akan mengubat hati ini. Dan adakala setiap kata-katanya boleh menerbitkan rasa insaf dan kesedaran dalam diri saya. Kerana dialah saya masih kuat dan akan terus bersabar melayari kehidupan dalam rumah ini. Kerana dia memang diciptakan untuk saya. Dia memahami saya. Kerana saya tahu setiap kesabaran pasti akan dibalas dengan kebahagiaan.

Memang bila difikirkan balik, ramai pasangan suami isteri yang dah berkahwin akan memilih untuk tinggal berasingan daripada ibu bapa. Bukan masalah ingin berdikari. Tapi masalah hati dan perasaan. Biasanya perang dingin menantu dan mertua selalu berlaku dikalangan menantu perempuan dengan ibu mertua. Biasalah orang perempuan. Tapi sebagai menantu perempuan seharusnya kita anggaplah ibu mertua tu sebagai ibu kandung sendiri. Macam mana kita layan mak kita dengan baik, macam tu jugaklah kita layan mak mertua. Anggap diri kita ni ialah anak kepada mereka dan setiap apa yang ditegur atau dikata, anggap macam leteran seorang ibu kandung kepada anaknya....jangan anggap mak mertua tu sebagai orang luar dalam hidup kita. Jika kita mampu pegang dan ingat keadaan ini, kehidupan menantu dengan mertua dalam satu rumah bukanlah jadi satu masalah atau beban yang besar dalam hidup kita....





No comments:

Post a Comment