Kekuatan Hati

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada menunaikan ketaatan pada-Mu, telah bersatu dalam
berdakwah untuk kembali pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah
dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di
jalan-Mu.


Ameen ya rabbal alamin.

Friday, January 1, 2010

Happy New Year 2010

Pejam celik, pejam celik dah masuk pun kita ke tahun 2010. Happy New Year semua. Semoga apa yang dirancang dan diazamkan untuk tahun ini menjadi kenyataan. Bagi aku pula, tahun ini mungkin dijadikan tahun yang penuh dengan kehidupan baru sebagai ibu. Insyaallah hujung bulan 3 nanti dan seterusnya akan berubahlah kehidupan aku. Tapi ada satu keraguan dalam diri ini. Mampukah aku jadi seorang IBU? Hahaha....bila difikir balik rasa macam tak mampu je sebab kadang-kadang masih terasa diri ini masih lagi budak-budak yang memerlukan bimbingan dan didikan dari orang yang lebih tua. Takpala....nanti aku try cari ilmu tentang keibuan pulak. Bila bercakap atau berfikir tentang kehidupan baru yang bakal menjelang, terfikir jugak nanti panggilan apakah yang paling sesuai untuk aku nanti. Macam-macam panggilan yang terlintas dalam fikiran. Antaranya, mumy, ibu, umi, mama. Bila cuba panggil rasa pelik pulak. Emmm...entahlah mungin bila dah ada baby nanti baru rasa panggilan tersebut tak pelik kot. Kita tunggu dan lihat nanti.

Kandungan aku dah masuk 28 minggu 2 hari. Bila rujuk semula kepada pregnancy ticker, kandungan aku dah masuk trimester ketiga. Orang kata fasa kandungan terakhir inilah kena berhati-hati. Sebab macam-macam boleh terjadi. Tapi, aku harap semuanya berjalan dengan lancar dan selamat. Amin....Sesekali bila menghitung hari, perasaan takut dan bimbang tetap ada. Takut untuk menghadapi saat-saat bersalin nanti. Macam-macam cerita yang aku dengar. Tapi, aku malas nak ambik peduli. Biarla diorang dengan pengalaman diorang dan aku nanti biarlah aku mencipta sendiri pengalaman aku. Jauh disudut dihati berharap segalanya dipermudahkan nanti. Ada orang kata seronok menghadapi saat-saat bersalin. Dan ada orang kata takut dan serik. Tapi, bila difikirkan balik, masing-masing ada perjalanan hidup dan pengalaman masing-masing. Ada yang mudah, dan ada yang susah. Aku??? Aku belum tahu macam mana dengan nasibku. Tapi aku harap semuanya ok.

Dah masuk 28 minggu kandungan aku, aku belum buat apa-apa list tentang barang keperluan baby. Entahlah, aku tak tau barang-barang asas baby. Tapi, aku tak boleh biarkan macam tu saja. Nanti aku kena cari dan buat jugak list barang-barang baby. Kalau tak, mesti tertinggal. Jangan kata barang baby, nama baby pun belum dicari. Hahaha....semuanya belum dibuat. Nama baby ni tak pa. Nanti akan jumpala nama-nama yang berkenan dihati. Nak pilih nama baby pun bukan boleh letak ikut sedap mulut ja. Kena tahu dan faham maknanya. Baru ok. Bukan tak penah tengok list nama-nama baby. Penah tengok. Tapi tak tau nak buat pilihan. Takpa pelan-pelan nanti jumpala nama baby yang sesuai. Jantina baby pun belum diketahui. Masa 5 bulan ari tu scan sekali. Dr kata baby boy tapi belum berapa jelas. Mungkin jugak baby boy sebab dr yang aku jumpa tu dr yang berpengalaman jugakla. Tapi, aku tak kisahlah boy or girl. Janji semuanya ok....

So far, aku sihat-sihat ja. Baby pun ok. Dah makin aktif bergerak. Tapi kadang-kadang dia diam ja. Selalunya baby ni aktif waktu malam waktu di mana masa aku berehat atau dah nak tido. Waktu tu la dia dok tengah main-main. Kadang-kadang seronok jugak. Hehehehe.... Sekarang ni aku kerap nak ke bilik air ja. Asyik nak terkencing ja. Mungkin baby dah makin membesar dan dia dah mula menekan pundi kencing. Takpala, nak buat macam mana. Memang lumrah macam tu...Lepas ni okla dan kehidupan aku akan kembali normal balik.

Sekarang ni aku makin kerap pulak untuk menghadirkan diri ke klinik untuk buat pemeriksaan ketika mengandung. Dah kena tunjuk muka kat misi 2 minggu sekali. Bila makin dekat dengan due sekali seminggu pulak. Kalau diikutkan rasa macam malas ja nak p. Tapi, demi kesihatan pegi jugakla....Mudah-mudahan semuanya ok dan sihat....Amin...

No comments:

Post a Comment