Kekuatan Hati
Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada menunaikan ketaatan pada-Mu, telah bersatu dalam
berdakwah untuk kembali pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah
dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di
jalan-Mu.
Ameen ya rabbal alamin.
Thursday, September 2, 2010
Niyaz Kena Cucuk..
1 September 2010, genap usia Niyaz 5 bulan. Setelah sebulan bercuti dari aktiviti cucuk, bermula dari tarikh ini, aktiviti cucuk Niyaz kembali aktif. Kesian anak ku itu. Tapi, takpa untuk kebaikan dan kesihatan dia jugak. Bukan saja-saja. Berat Niyaz kini dah mencecah 7.6kg..alhamdulillah Niyaz sihat. Setelah berat Niyaz ditimbang, tibalah masanya untuk diberi suntikan 5 bulan. Suntikan 5 bulan ini ada 3 jenis ubat yang dah pun dicampur menjadi 1 dalam satu syringe. ( betul ke ejaan ni?) hahaha.....suntikan ini diberi untuk kali ke-3. Semasa diberi suntikan, Niyaz macam kebiasaan. Dia tak menangis. Alhamdulillah....senang. Nurse pun agak kehairanan. Kebanyakan baby bila disuntik confirm menangis. Tapi Niyaz tak. Hihihi....tahan sakit agaknya anak ku ini. alhamdulillah...Semoga Niyaz menjadi anak yang kuat dan tahan menghadapi segala rintangan. Amin...
Monday, August 9, 2010
Ramadhan Datang Lagi
Alhamdulillah syukur. Saya berkesempatan untuk menyambut Ramadhan lagi. Esok 10/08 semua umat Islam akan berpuasa.Tahun lepas saya berpuasa semasa mengandung. Tahun ni saya berpuasa setelah menjadi seorang ibu. Saya pasti mesti ada cabarannya. Jika tahun lepas saya berpuasa dengan adanya alahan awal mengandung, tahun ni saya berpuasa sambil menyusu baby. Saya belum tahu macam mana cabarannya. Risau sangat. Takut susu tak ada. Tambah pulak saya kini kena uruskan kelas komputer. Risau takut stok susu tak cukup untuk ditinggalkan kepada Niyaz. Macam-macam pendapat saya dapat. Ada yang kata tak apa susu tak akan kering selagi baby menyusu. Ada yang kata kalau susu tak cukup, berbukalah dan minum air. Entahlah...tengoklah macam mana nanti.
Apa-apa pun, saya ucapkan Selamat menyambut Ramadhan. Semoga ibadah kali ini lebih baik dari yang dahulu. Bermula malam ni semua umat Islam akan menunaikan solat sunat terawih dan mula bersahur. Semoga kita semua sentiasa tabah dan sabar dalam menghadapi bulan yang mulia ini. Amin...
Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan...
Apa-apa pun, saya ucapkan Selamat menyambut Ramadhan. Semoga ibadah kali ini lebih baik dari yang dahulu. Bermula malam ni semua umat Islam akan menunaikan solat sunat terawih dan mula bersahur. Semoga kita semua sentiasa tabah dan sabar dalam menghadapi bulan yang mulia ini. Amin...
Ahlan wa Sahlan ya Ramadhan...
Saturday, August 7, 2010
Niyaz n Toys...
Masa balik SP hari Isnin yang lalu saya dan hubby sempat beli toys untuk Niyaz. Maklumlah...usianya sudah mencecah 4 bulan lebih. Sebelum usianya mencecah 4 bulan lagi Niyaz suka tengok benda yang bergerak-gerak. Terutama kipas siling. Kipas ni berpusing-pusing jadi Niyaz suka tengok putaran kipas tu. Setiap kali masuk bilik tido mesti dia excited. Hehehe...jumpa kawan dia kat atas siling. Setiap kali kipas tu berpusing, Niyaz akan bersuara ooohh..ohhh. sometimes dia akan menjerit hepi. Menyedari perkembangan tersebut, saya dan hubby belikan Niyaz 2 jenis toys. Mainan pertama merry go round. Dan mainan kedua Play Skool Funny Toys. Sebelum kami beli mainan tersebut, tok dia dah pun belikan mainan loceng untuk dia pegang. So, semalam sebelum Niyaz tido, saya sempat memberikan peluang kepadanya untuk berkenalan dengan toys baru dia. Macam-macam reaksinya selepas tengok semua toysnya. Apa yang pasti, memang dia excited la...So saya pun sempat snap beberapa keping gambar masa dia tengah excited.
First toys- Play Skool Funny Toys. Tapi yang sebenarnya toys bukanlah brand PS tu. Cuma seakan-akan brand tu je....Niyaz suka tengok toys tu. Colourful...tengoklah gambar tu macam tengah meneliti toys tu. Dia cuba untuk pegang. Tapi belum sampai. Sekarang Niyaz sedang berusaha untuk memegang toys tu. Nanti bila dah sampai mesti nak pegang je toys tu....
Second Toys- Merry Go Round. Toys ni toys zaman saya lagi. Masa saya baby dulu, mama saya selalu tunjuk mainan ni. Masa saya nak beli toys ni, tauke kedai baby tu kata mainan ni mainan masa mak u tunjuk kat you. Mula-mula dengar tauke tu cakap macam tu, saya dan hubby agak kehairanan. Saya terfikir bila pulak mak aku tunjuk kat aku. Lama-lama tu baru saya faham. Maksud tauke kedai tu Merry go round ni dah lama dah. Sekarang dah tak ada stok. Kat kedai dia ada satu je. Last stok. Baru saya tahu bahawa mainan ni dah lama. Patutla bila nak cari kat Giant dah tak ada. Dah lama rupanya. Tapi, takpala, Niyaz suka tengok objek yang berpusing. Kalau on merry go round tu, tak kiralah, tengah meniarap, baring atau nak tido dalam buaian mesti dia akan tengok merry go round ni. Apatah lagi merry go round tu dilengkapkan dengan muzik. Memang baby suka....kalau dah mula tengok, mata pun tak berkelip. Agaknya saya pun macam tu jugak kot time baby. Hehehe....

Third toys- Loceng. Ni la mainan yang toknya beli. Loceng. Loceng ni agak besar sikit dengan badan dan tangan Niyaz. Tapi takpa Niyaz suka. Loceng ni boleh melatih baby mecapai dan memegang. Sebab tu la warnanya sangat terang dan menarik perhatian baby. Gambar ni saya snap masa Niyaz cuba mencapai loceng tersebut. So cute. Dia berusaha dengan penuh semangat. Dengan adanya loceng ni, sekaligus boleh mempercepatkan perkembangan fizikalnya. Manalah tau lepas ni boleh merangkak pulak...
Mummy sentiasa berdoa semoga Niyaz sihat walafiat, cepat belajar dan enjoy with new life....Mummy sentiasa di sisi....
Third toys- Loceng. Ni la mainan yang toknya beli. Loceng. Loceng ni agak besar sikit dengan badan dan tangan Niyaz. Tapi takpa Niyaz suka. Loceng ni boleh melatih baby mecapai dan memegang. Sebab tu la warnanya sangat terang dan menarik perhatian baby. Gambar ni saya snap masa Niyaz cuba mencapai loceng tersebut. So cute. Dia berusaha dengan penuh semangat. Dengan adanya loceng ni, sekaligus boleh mempercepatkan perkembangan fizikalnya. Manalah tau lepas ni boleh merangkak pulak...
Mummy sentiasa berdoa semoga Niyaz sihat walafiat, cepat belajar dan enjoy with new life....Mummy sentiasa di sisi....
Friday, August 6, 2010
Balik SP.....setelah sebulan lebih
Alhamdulillah....pada hari Isnin yang lalu saya berkesempatan untuk pulang ke Sungai Petani. Jumpa juga saya dengan mama n dedi dan 2 0rang adik Auf dan Acan. Lama sungguh tak jumpa mereka. Sebulan lebih. Nak buat macam mana, kehidupan saya dan hubby agak berbeza dari mereka. Takpa, saya pasti ada hikmahnya. Saya bermalam di sana 2 hari. Okla tu, boleh juga Niyaz jumpa mama tok n dedi wan dia. Bukan itu saja, sempat lagi saya tinggalkan Niyaz dengan mama tok n dedi wan dia sekejap. Saya tinggalkan Niyaz kerana saya dan hubby nak survey harga komputer dan televisyen di Bukit Mertajam. Sesudah survey harga, kami buat keputusan untuk membeli barang-barang tersebut di Pulau Pinang sahaja. Bukan apa, di Bukit Mertajam harga agak mahal dari harga di Pulau Pinang. Mungkin hari Isnin nanti baru nak ke sana.
Selepas survey harga, saya dan hubby singgah dinner di Puncak Mutiara Cafe. Sebuah restoran yang telah dijejak oleh Serina Redzuawan dalam rancangan Jalan-Jalan Cari Makan. Jalan-jalan cari makan ni merupakan hobi kami. Kami suka makan sambil meluangkan masa bersama. Di restoran tersebut kami makan Nasi Beriani Peha Kambing. Sedap sungguh menu ni. Daging kambing memang kegemaran saya dan hubby....Kepada sesiapa yang tak pernah makan lagi sila singgah di restoran ini. Memang best...yummy!
Selepas survey harga, saya dan hubby singgah dinner di Puncak Mutiara Cafe. Sebuah restoran yang telah dijejak oleh Serina Redzuawan dalam rancangan Jalan-Jalan Cari Makan. Jalan-jalan cari makan ni merupakan hobi kami. Kami suka makan sambil meluangkan masa bersama. Di restoran tersebut kami makan Nasi Beriani Peha Kambing. Sedap sungguh menu ni. Daging kambing memang kegemaran saya dan hubby....Kepada sesiapa yang tak pernah makan lagi sila singgah di restoran ini. Memang best...yummy!
Friday, July 30, 2010
Kena Tunggu Kaunter...
Hari ni hari saya bekerja full time. Tahu kenapa saya kata full time? Sebab saya kena ganti hubby. Kena tunggu kaunter.First time kena tinggal baby dari pagi sampai petang. Nak buat macam mana kan? Nasib baiklah susu dah pun saya buat stok. Harap nanti Niyaz sentiasa kenyang. Hubby outstation. Haa..sapa kata keje sendiri tak dak outstation...Ada....Hubby kena ke Jitra ambik gambar orang kawin. Akad Nikah lepas Asar nanti....Hubby sedang berjinak-jinak dengan dunia fotografi perkahwinan. Minat dia ambik gambar-gambar ni. InsyaALLAH...kalau ada rezeki, bidang ini bakal diterokai oleh hubby.Semoga dia sentiasa sukses. Amin....
Oleh kerana saya kena ganti hubby, kelas saya yang dijadualkan pada waktu petang, terpaksa dioffkan. Jadi, untuk hari ini saya kena ajar kelas pagi sahaja. Okla sikit. Taklah penat mengeluarkan suara. Kalau tak, rasa macam nak tercabut je anak tekak ini. hihihihi....
Sekarang jam baru menunjukkan pukul 2petang. Ya Allah....kenapalah masa hari rasa lambat sangat. Hati teringatkan Niyaz di rumah. Kalau diikutkan, pukul 2 waktu dia menyusu. lepas menyusu terus tido sampai pukul 5. Mesti tok dia dah bagi minum susu. Harap sangat si kecil tu berada dalam keadaan yang selamat dan tenteram. Bercakap pasal Niyaz ni....Esok dah masuk 4 bulan usianya. Cepat ja dah 4 bulan. Dia dah pandai meniarap. Pantang orang letak mesti nak pusing. Selain tu dia dah gelak dan mula kenal orang sekeliling. Yang terbaru dia suka menjerit, buat cekur udang gamit dan buat bunyi 'aaaa'. hihihihi...so cute....insyaALLAH...nanti saya akan updatekan lagi perkembangannya....Lusa time to balik Sungai Petani. Time Niyaz jumpa mama tok n dedi wan dia. hihihi..ada ka istilah ni untuk panggil tok n wan? mesti ada. Pandai-pandaila kita reka. Taklah standard ja panggilan untuk tok n wan. Betul tak??? Hehehe....
Oleh kerana saya kena ganti hubby, kelas saya yang dijadualkan pada waktu petang, terpaksa dioffkan. Jadi, untuk hari ini saya kena ajar kelas pagi sahaja. Okla sikit. Taklah penat mengeluarkan suara. Kalau tak, rasa macam nak tercabut je anak tekak ini. hihihihi....
Sekarang jam baru menunjukkan pukul 2petang. Ya Allah....kenapalah masa hari rasa lambat sangat. Hati teringatkan Niyaz di rumah. Kalau diikutkan, pukul 2 waktu dia menyusu. lepas menyusu terus tido sampai pukul 5. Mesti tok dia dah bagi minum susu. Harap sangat si kecil tu berada dalam keadaan yang selamat dan tenteram. Bercakap pasal Niyaz ni....Esok dah masuk 4 bulan usianya. Cepat ja dah 4 bulan. Dia dah pandai meniarap. Pantang orang letak mesti nak pusing. Selain tu dia dah gelak dan mula kenal orang sekeliling. Yang terbaru dia suka menjerit, buat cekur udang gamit dan buat bunyi 'aaaa'. hihihihi...so cute....insyaALLAH...nanti saya akan updatekan lagi perkembangannya....Lusa time to balik Sungai Petani. Time Niyaz jumpa mama tok n dedi wan dia. hihihi..ada ka istilah ni untuk panggil tok n wan? mesti ada. Pandai-pandaila kita reka. Taklah standard ja panggilan untuk tok n wan. Betul tak??? Hehehe....
Lama Tak Balik...
Baru habis kelas komputer. Hari ni kena ajar 2 orang. Pagi n petang. Pagi tadi pukul 10 sampai pukul 12 dan petang ni pukul 3 sampai pukul 5. So far student saya boleh ikut dan faham apa yang diajar. Puas rasa hati bila perkara yang diajar akhirnya student dapat faham. Alhamdulillah... Mungkin inilah nikmat yang diperolehi seorang insan yang bergelar cikgu. Memang agak bz sejak akhir2 ni. Kadang-kadang rasa macam tak mau tinggal bb dengan toknya. Rasa nak habiskan seluruh masa dan hari hanya bersama si kecil tersebut. Tapi apakan daya...inilah lumrah seorang ibu yang bekerja. Terpaksa tinggalkan permata hati. Bila difikirkan semula, lebih baik bekerja sendiri berbanding bekerja dengan orang. Sebabnya...apabila bekerja sendiri, kita yang jadi bos kepada diri kita. Kita boleh atur masa ikut kesesuaian. Tetapi ada jugak pengorbanan yang terpaksa dilakukan. Memang diakui, adakala masa bersama si kecil tersebut agak terbatas. Yelah..kalau nasib baik, bila balik rumah, bolehla layan kerenah si kecil tersebut. Adakala tak sempat pun nak berbuat demikian kerana mungkin si kecil dah tido. Masa paling tak best bila balik rumah bb tido. Sayu rasa hati. Tapi, takpalah si kecil tersebut masih lagi bersama saya. Tido dan menyusu masih lagi bersama saya. Sekurang-kurangnya boleh juga saya mendakap dan membelainya. Alhamdulillah....
Beberapa minggu yang lalu hati tiba-tiba teringatkan mama dan dedi. Lama rupanya saya tak balik ke Sungai Petani. My hometown. Rumah tempat saya membesar dan berkumpul adik-beradik. Kali terakhir saya balik ialah pada cuti sekolah bulan Jun yang lalu. Kini dah nak masuk bulan Ogos. Fuhh...lama tu. Sebulan lebih saya tak menjenguk famili di Sungai Petani. First time saya tak balik selama sebulan lebih sejak berkahwin. Rasa macam pecah sejarah rekod pulak. Masa study kat UUM pun, tak penah saya tak balik selama sebulan lebih. Memang pecah rekodla....Mak mertua dan bapa mertua pun perasan bahawa saya dan hubby lama tak balik. Entahlah macam mana, waktu dinner bapa mertua kata' tak bawa Niyaz balik Sungai Petani ka'? Rupa- rupanya mereka pun perasan. Hihihi.....Sebenarnya terdetik di hati nak ke sana. Tengok jadual kelas....mesti frust. Full. Terutama masa weekend. Selalunya saya akan pilih utk balik pada weekend. Sebabnya...mama dan dedi cuti. Lama la sikit saya boleh tgk mama, n dedi. Boleh duduk sembang. Kalau tak sembang pun, tengok pun jadilah...Asalkan saya tahu mama n dedi ok....Kalau nasib baik, boleh jugak jumpa abang dan adik2. Walaupun saya tak berapa rapat dengan adik-beradik, tapi saya rasa hepi bila saya sempat jumpa mereka. Bukanlah tak rapat sampai tak sembang langsung. Sembang tu memang sembang. Cuma yang menyebabkan saya dan adik-beradik tak berapa rapat hanya kerana pandangan dan minat. Yelah..memangla tak sama anak lelaki dan anak perempuan. Minat tak sama. Tambahan pulak, saya ni jenis lurus bendul. Kadang-kadang apa yang disembangkan oleh adik-beradik saya tak faham. Itu je yang menyebabkan saya tak berapa rapat dengan adik-beradik. Bukan sebab lain okie...hihihi...
Disebabkan weekend saya full dengan kelas, jadi terpaksala saya balik pada hari bukan weekend. Nak buat macam mana....itulah solution yang dapat saya dan hubby buat. Setelah puas bincang dan timbangkan apa yang perlu ditimbang, akhirnya saya dan hubby buat keputusan nak balik pada hari Isnin bertarikh 2 Ogos 2010. Saya akan berasa di sana selama 3 hari 2 malam InsyaALLAH...semoga perancangan ini berjalan dengan lancar. So apa lagi tak sabar rasanya nak tunggu tarikh tersebut. Tapi takpa, sabar itu separuh daripada Iman.....Yahooo...nanti boleh balik.....hihihihi....hepi okay...
Beberapa minggu yang lalu hati tiba-tiba teringatkan mama dan dedi. Lama rupanya saya tak balik ke Sungai Petani. My hometown. Rumah tempat saya membesar dan berkumpul adik-beradik. Kali terakhir saya balik ialah pada cuti sekolah bulan Jun yang lalu. Kini dah nak masuk bulan Ogos. Fuhh...lama tu. Sebulan lebih saya tak menjenguk famili di Sungai Petani. First time saya tak balik selama sebulan lebih sejak berkahwin. Rasa macam pecah sejarah rekod pulak. Masa study kat UUM pun, tak penah saya tak balik selama sebulan lebih. Memang pecah rekodla....Mak mertua dan bapa mertua pun perasan bahawa saya dan hubby lama tak balik. Entahlah macam mana, waktu dinner bapa mertua kata' tak bawa Niyaz balik Sungai Petani ka'? Rupa- rupanya mereka pun perasan. Hihihi.....Sebenarnya terdetik di hati nak ke sana. Tengok jadual kelas....mesti frust. Full. Terutama masa weekend. Selalunya saya akan pilih utk balik pada weekend. Sebabnya...mama dan dedi cuti. Lama la sikit saya boleh tgk mama, n dedi. Boleh duduk sembang. Kalau tak sembang pun, tengok pun jadilah...Asalkan saya tahu mama n dedi ok....Kalau nasib baik, boleh jugak jumpa abang dan adik2. Walaupun saya tak berapa rapat dengan adik-beradik, tapi saya rasa hepi bila saya sempat jumpa mereka. Bukanlah tak rapat sampai tak sembang langsung. Sembang tu memang sembang. Cuma yang menyebabkan saya dan adik-beradik tak berapa rapat hanya kerana pandangan dan minat. Yelah..memangla tak sama anak lelaki dan anak perempuan. Minat tak sama. Tambahan pulak, saya ni jenis lurus bendul. Kadang-kadang apa yang disembangkan oleh adik-beradik saya tak faham. Itu je yang menyebabkan saya tak berapa rapat dengan adik-beradik. Bukan sebab lain okie...hihihi...
Disebabkan weekend saya full dengan kelas, jadi terpaksala saya balik pada hari bukan weekend. Nak buat macam mana....itulah solution yang dapat saya dan hubby buat. Setelah puas bincang dan timbangkan apa yang perlu ditimbang, akhirnya saya dan hubby buat keputusan nak balik pada hari Isnin bertarikh 2 Ogos 2010. Saya akan berasa di sana selama 3 hari 2 malam InsyaALLAH...semoga perancangan ini berjalan dengan lancar. So apa lagi tak sabar rasanya nak tunggu tarikh tersebut. Tapi takpa, sabar itu separuh daripada Iman.....Yahooo...nanti boleh balik.....hihihihi....hepi okay...
Sunday, July 25, 2010
Pinjaman Mikro BSN
Hmmm....dah 4 hari saya bergelar cikgu komputer. Dan selama 4 hari ini saya terpaksa tinggalkan Niyaz dgn toknya...huhuhu....Tapi, takpalah semoga Niyaz sentiasa didalam jagaan ALLAH hendaknya. Walaupun saya terpaksa tinggalkan Niyaz. Tapi saya bersyukur sangat kerana jadual bekerja saya taklah padat sangat seperti cikgu yang bekerja di sekolah-sekolah. Saya masih mempunyai masa untuk bersama dengan Niyaz. Alhamdulillah....
Hehehe...kembali kepada tajuk pinjaman mikro ni...
Beberapa minggu yang lalu, hubby cuba memohon pinjaman mikro BSN. Pinjaman ini dibuat untuk tujuan upgradekan bisnes kami. Kami memerlukan modal untuk majukan bisnes ini. Hubby memohon pinjaman sebanyak RM15000 untuk tujuan ini. Dalam rancangan perniagaan kami, kami ingin menambah PS2 dan 5 buah komputer untuk tujuan kelas komputer. So far, sambutan terhadap kelas komputer yang dikendalikan oleh saya amat menggalakkan. Jadi, dari sumber ini, saya bercadang ingin menghebahkan kepada orang ramai khasnya penduduk kampung ini untuk mempelajari ilmu komputer. Persediaan untuk kelas komputer ini perlu diteliti dan diatur dengan lebih baik agar penduduk kampung ini menjadikan Pusat Komputer kami sebagai tempat untuk menimba ilmu pengetahuan selain daripada mengenali perkhidmatan yang kami sediakan.
Setelah permohonan diterima, Pusat Komputer kami akhirnya menerima kunjungan balas daripada pihak BSN. Pada hari Jumaat yang lalu salah seorang kakitangan BSN telah meghadirkan diri ke Pusat komputer kami untuk meninjau premis dan aktiviti perniagaan kami. Komen dari kakitangan BSN itu menggambarkan gambaran positif bahawa kami bakal mendapat pinjaman tersebut dalam masa 2 minggu. Mudah-mudahan pinjaman tersebut dapat diluluskan. Semoga segala-galanya dipermudahkan...Amin...
Hehehe...kembali kepada tajuk pinjaman mikro ni...
Beberapa minggu yang lalu, hubby cuba memohon pinjaman mikro BSN. Pinjaman ini dibuat untuk tujuan upgradekan bisnes kami. Kami memerlukan modal untuk majukan bisnes ini. Hubby memohon pinjaman sebanyak RM15000 untuk tujuan ini. Dalam rancangan perniagaan kami, kami ingin menambah PS2 dan 5 buah komputer untuk tujuan kelas komputer. So far, sambutan terhadap kelas komputer yang dikendalikan oleh saya amat menggalakkan. Jadi, dari sumber ini, saya bercadang ingin menghebahkan kepada orang ramai khasnya penduduk kampung ini untuk mempelajari ilmu komputer. Persediaan untuk kelas komputer ini perlu diteliti dan diatur dengan lebih baik agar penduduk kampung ini menjadikan Pusat Komputer kami sebagai tempat untuk menimba ilmu pengetahuan selain daripada mengenali perkhidmatan yang kami sediakan.
Setelah permohonan diterima, Pusat Komputer kami akhirnya menerima kunjungan balas daripada pihak BSN. Pada hari Jumaat yang lalu salah seorang kakitangan BSN telah meghadirkan diri ke Pusat komputer kami untuk meninjau premis dan aktiviti perniagaan kami. Komen dari kakitangan BSN itu menggambarkan gambaran positif bahawa kami bakal mendapat pinjaman tersebut dalam masa 2 minggu. Mudah-mudahan pinjaman tersebut dapat diluluskan. Semoga segala-galanya dipermudahkan...Amin...
Subscribe to:
Posts (Atom)