Kekuatan Hati

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada menunaikan ketaatan pada-Mu, telah bersatu dalam
berdakwah untuk kembali pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah
dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di
jalan-Mu.


Ameen ya rabbal alamin.

Friday, July 30, 2010

Lama Tak Balik...

Baru habis kelas komputer. Hari ni kena ajar 2 orang. Pagi n petang. Pagi tadi pukul 10 sampai pukul 12 dan petang ni pukul 3 sampai pukul 5. So far student saya boleh ikut dan faham apa yang diajar. Puas rasa hati bila perkara yang diajar akhirnya student dapat faham. Alhamdulillah... Mungkin inilah nikmat yang diperolehi seorang insan yang bergelar cikgu. Memang agak bz sejak akhir2 ni. Kadang-kadang rasa macam tak mau tinggal bb dengan toknya. Rasa nak habiskan seluruh masa dan hari hanya bersama si kecil tersebut. Tapi apakan daya...inilah lumrah seorang ibu yang bekerja. Terpaksa tinggalkan permata hati. Bila difikirkan semula, lebih baik bekerja sendiri berbanding bekerja dengan orang. Sebabnya...apabila bekerja sendiri, kita yang jadi bos kepada diri kita. Kita boleh atur masa ikut kesesuaian. Tetapi ada jugak pengorbanan yang terpaksa dilakukan. Memang diakui, adakala masa bersama si kecil tersebut agak terbatas. Yelah..kalau nasib baik, bila balik rumah, bolehla layan kerenah si kecil tersebut. Adakala tak sempat pun nak berbuat demikian kerana mungkin si kecil dah tido. Masa paling tak best bila balik rumah bb tido. Sayu rasa hati. Tapi, takpalah si kecil tersebut masih lagi bersama saya. Tido dan menyusu masih lagi bersama saya. Sekurang-kurangnya boleh juga saya mendakap dan membelainya. Alhamdulillah....

Beberapa minggu yang lalu hati tiba-tiba teringatkan mama dan dedi. Lama rupanya saya tak balik ke Sungai Petani. My hometown. Rumah tempat saya membesar dan berkumpul adik-beradik. Kali terakhir saya balik ialah pada cuti sekolah bulan Jun yang lalu. Kini dah nak masuk bulan Ogos. Fuhh...lama tu. Sebulan lebih saya tak menjenguk famili di Sungai Petani. First time saya tak balik selama sebulan lebih sejak berkahwin. Rasa macam pecah sejarah rekod pulak. Masa study kat UUM pun, tak penah saya tak balik selama sebulan lebih. Memang pecah rekodla....Mak mertua dan bapa mertua pun perasan bahawa saya dan hubby lama tak balik. Entahlah macam mana, waktu dinner bapa mertua kata' tak bawa Niyaz balik Sungai Petani ka'? Rupa- rupanya mereka pun perasan. Hihihi.....Sebenarnya terdetik di hati nak ke sana. Tengok jadual kelas....mesti frust. Full. Terutama masa weekend. Selalunya saya akan pilih utk balik pada weekend. Sebabnya...mama dan dedi cuti. Lama la sikit saya boleh tgk mama, n dedi. Boleh duduk sembang. Kalau tak sembang pun, tengok pun jadilah...Asalkan saya tahu mama n dedi ok....Kalau nasib baik, boleh jugak jumpa abang dan adik2. Walaupun saya tak berapa rapat dengan adik-beradik, tapi saya rasa hepi bila saya sempat jumpa mereka. Bukanlah tak rapat sampai tak sembang langsung. Sembang tu memang sembang. Cuma yang menyebabkan saya dan adik-beradik tak berapa rapat hanya kerana pandangan dan minat. Yelah..memangla tak sama anak lelaki dan anak perempuan. Minat tak sama. Tambahan pulak, saya ni jenis lurus bendul. Kadang-kadang apa yang disembangkan oleh adik-beradik saya tak faham. Itu je yang menyebabkan saya tak berapa rapat dengan adik-beradik. Bukan sebab lain okie...hihihi...

Disebabkan weekend saya full dengan kelas, jadi terpaksala saya balik pada hari bukan weekend. Nak buat macam mana....itulah solution yang dapat saya dan hubby buat. Setelah puas bincang dan timbangkan apa yang perlu ditimbang, akhirnya saya dan hubby buat keputusan nak balik pada hari Isnin bertarikh 2 Ogos 2010. Saya akan berasa di sana selama 3 hari 2 malam InsyaALLAH...semoga perancangan ini berjalan dengan lancar. So apa lagi tak sabar rasanya nak tunggu tarikh tersebut. Tapi takpa, sabar itu separuh daripada Iman.....Yahooo...nanti boleh balik.....hihihihi....hepi okay...

No comments:

Post a Comment