Kekuatan Hati

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta
pada-Mu, telah berjumpa pada menunaikan ketaatan pada-Mu, telah bersatu dalam
berdakwah untuk kembali pada-Mu, telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah
dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di
jalan-Mu.


Ameen ya rabbal alamin.

Wednesday, November 11, 2009

MGTT

Bangun dari tido pagi ni rasa badan sakit-sakit je. Terutamanya di bahagian tengkuk, bahu dan leher. Tak tau la kenapa. Patutnya orang bangun je dari tido rasa segar dan sihat. Sebaliknya pula yang terjadi kat aku. Mungkin sebab letih kot kemarin dan letih tu tak hilang bila dah bangun dari tido. Takpa, yang penting aku sihat walafiat. Lapar pun lapar bila bangun dari tido. Yelah semalam aku tak makan sbb ptg tu dah makan dah. Bila nak makan malam lagi rasa macam kenyang je. Start pukul 10 malam aku dah tak boleh makan apa-apa dah sebab kena buat MGTT ari ni. Nurse tu kata kena puasa dari pukul 10 malam sampaila lepas buat MGTT. Nak tak nak, kena ikut jugakla cakap nurse tu. Takut jugak kalau bacaan tak tepat nanti. Pukul 8 pagi tadi aku dah pun berada di klinik. Kena ambik darah dua kali dan kena minum air gula. Huhuhu...tak bestnya bila dengar nurse cakap macam tu. Tapi, terpaksa redah jugakla.....Sebelum minum air gula aku dipanggil untuk ambik darah kali pertama. Aku paling tak suka bila kena ambik darah ni. Bukan apa, nak kata sakit, tak la sakit. Tapi, takut urat tak nampak. Takut kena cucuk banyak kali. Kalau kena cucuk banyak kali tu yang nak sakit tu. Puas jugak la berdoa semoga senang nak ambik darah. Nasib aku baik sbb kali pertama masa nak ambik darah ni, urat nampak, lega.... Lepas ambik darah, aku kena minum air gula. Dok risau ja bila kena minum air gula ni. Takut kena air gula yang pekat sepekat-pekatnya. Bila nurse bagi gelas, nampak air gula tu cair ja. Alhamdulillah....sekali lagi terlepas dari seksa. Kalau kena minum air gula yang pekat tu, jenuh jugakla nak habiskan satu gelas tu. Sesudah minum air gula, nurse kata kena tunggu 2 jam untuk ambik darah sekali lagi dan aku tidak dibenarkan ke mana-mana melainkan toilet. Bila pk balik, mesti jemu punya kena tunggu 2 jam dalam bilik tu. Nasib baikla ada ibu-ibu yang lain yang kena buat MGTT macam aku. Boleh jugak aku menyembang. Bila dah menyembang, rasa macam cepat je 2 jam dalam bilik tu.

Bila dah cukup 2 jam, sampailah masanya untuk ambik darah kali kedua. Perasaan aku macam biasa je la. Tapi bila aku dipanggil, dan nurse cari urat tak jumpa aku jadi risau pulak. Last-last tak boleh ambik kat lengan kena ambik kat belakang tapak tangan. Bila nurse kata kena ambik kat belakang tapak tangan, lagila aku bertambah risau. Yela kulit kat belakang tapak tgn nipis ja. Mesti sakit berbanding dengan kulit kat lengan. Cucuk memangla sekali. Tapi masa jarum dok dalam kulit tu masa nak ambik darah, darah tak mau keluar. Nurse tu try banyak kali jugak tanpa mengeluarkan jarum dalam kulit aku. Bila dia try dan try akhirnya darah tu boleh diambil. Fuh..lega sebab tak kena cucuk banyak kali. Kena cucuk sekali je. Ada sorang kakak tu, kena cucuk sampai 3 kali. Jenuh sakit la...Nasib baik aku tak macam tu. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan....Lepas ambik darah tu, nurse tak bagitau pun keputusannya. Dalam buku merah pun tak dinyatakan. Mungkin mereka nak uji dulu baru akan dimaklumkan dalam buku merah. Dan aku akan hanya dapat tahu keputusan MGTT masa buat pemeriksaan bulanan di klinik. Aku harap semuanya ok. Dan aku dapat meneruskan kehamilan ni tanpa ada sebarang komplikasi.

No comments:

Post a Comment